نگارش: 3 ژوئن 2023 ساعت 11:17 ق.ظ در مقالات آموزشی.

دور از انتظار است که شما صاحب خودرو باشید اما تاکنون نام دستگاه دیاگ به گوش شما نخورده باشد. دستگاه دیاگ می‌تواند به سهولت عیب‌یابی خودرو را انجام دهد. با کمک این دستگاه درصد خطا در عیب‌یابی خودرو به حداقل می‌رسد. در این مقاله قصد داریم بهترین دستگاه دیاگ را به شما معرفی کنیم ولی قبل از آن باید موارد دیگری را هم بررسی کنیم.

دیاگ‌ خودرو چگونه کار می‌کند؟

پیش از آن‌که بخواهیم در مورد نحوه کارکرد این دستگاه توضیحاتی را ارائه دهیم، بهتر است بگوییم دستگاه دیاگ چگونه دستگاهی است؟

امروزه خودرو‌ها دیگر با شیوه‌های قدیمی عیب‌یابی نمی‌شوند و مجهز به سیستم آی سی یو هستند که همانند مغز کنترل تمام امور خودرو را بر عهده دارد و به نوعی فرمانده خودرو محسوب می‌شود.

از مزیت‌های این قطعه سهولت روند یافتن عیوب خودرو می‌باشد که از اصول مهم برای تعمیرات خودرو می‌باشد.

دیاگ خودرو در لغت به معنی روند اجرایی مراحل عیب‌یابی خودرو توسط این سیستم می‌باشد.

بهترین دستگاه دیاگ زمانی شامل نام بهترین می‌شود که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل خودرو را به طور دقیق مشخص نماید.

اجزای دستگاه دیاگ خودرو

این سیستم پرکاربرد از قطعه‌ای الکتریکی تشکیل شده است که شکل ظاهری آن مانند تبلت با آمپرسنج می‌باشد.

قطعه الکتریکی به واسطه سوکت به خودرو اتصال می‌یابد لذا بعد از اینکه مدل را انتخاب کرد کارکردش آغاز می‌شود.

نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که می‌تواند به آسانی و سهولت خطاهای ناشی از بدکاری و عیوب خودرو را از مانیتور آن برداشت نمود و با ارائه آن به متخصص مکانیک به حل مشکل و ریشه یابی آن کمک شایانی نماید.

سوکت متصل به دستگاه دیاگ دارای مدل‌های گوناگونی است که جای‌گذاری آن بسته به مدل می‌تواند در کنار کابین داخلی یا موتور خودرو قرار گرفته باشد.

با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو بلافاصله منو امکانات ارائه دهنده دستگاه بر روی صفحه ظاهر می‌شود.

پاک کردن خطاها با استفاده از نرم‌افزار یکی دیگر از مزیت‌های این سیستم می‌باشد، لذا اگر خطا بعد از رفع مشکل باقی بماند نیازمند به رفع مشکل سخت‌افزاری دستگاه می‌باشید.

با مزایای فوق‌العاده و امکاناتی که این سیستم به شما می‌دهد دیگر نیازی ندارید که موتور خودرو را باز نمایید، امکان چک کردن وسایل و قطعات خودرو به شکل غیر مستقیم برای شما به وجود می آید که راهی بسیار کم هزینه و کوتاه‌ می باشد.

شیوه های عیب یابی دیاگ خودرو

 سه شیوه وجود دارد که به متخصصان این امکان را می‌دهد که خودرو را عیب یابی نمایند، در هر سه نوع خودرو باید به رابط او‌بی‌دی متصل باشد، این سه روش عبارتند از:

  • دستگاه کامل دیاگ با مانیتور اختصاصی خود
  • یافتن عیوب خودرو با استفاده از نرم افزارهایی که بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ نصب می شود.
  • عیب یابی با استفاده از برنامه های مخصوص که بر روی گوشی موبایل نصب می‌شود.

روش کار دیاگ با مانیتور: این مدل از دیاگ‌ها، ابعادی به اندازه تبلت دارند و دارای مانیتور کوچکی هستند که به طور مستقیم می‌توان با آن عیوب خودرو را یافت.

این مدل برای بسیاری افراد بهترین شیوه عملکرد را ارائه می‌دهد که با قیاس با مدل‌های هم‌پایه، از عملکرد بهتری برخوردار است، افزون بر این‌که از گران‌ترین مدل دستگاه دیاگ نیز هستند.

رفع عیوب خودرو به وسیله نرم‌افزار نصب شده: با این روش می‌توان با آداپتور اوبی‌دی و دستگاهی به نام ولان، لپ‌تاپ خودرو را به خودرو نصب نمایید تا روند عیب‌یابی آغاز شود.

بهترین دستگاه دیاگ

عیب یابی با نصب اپلیکیشن در گوشی

 اگر جزو آن دسته هستید که در خانواده خود دارای چند خودرو هستید و همچنین علاقه‌مند هستید خودتان عیوب خودرو را شناسایی و اقدام به رفع آن نمایید به شما استفاده از این روش توصیه می شود.

با پیشرفت تکنولوژی اپلیکیشن‌های فراوانی که با سیستم اندروید و آی‌او‌‌اس پردازش می‌شوند، به بازار ارائه شده اند که این امکان را برای افراد فراهم کرده اند که به آسانی دیاگ بزنند.

استفاده از این روش دارای مزایایی نسبت به دو روش دیگر است که نخستین مزیت آن، قیمت مناسب و به صرفه این روش می باشد.

دومین مزیت آن مربوط است به امکانات آپدیت نمودن و به روز رسانی اپلیکیشن‌ها و توسعه کدهای خطا که توسط دستگاه ارائه می شود.

سهولت در استفاده از مزیت سوم این دستگاه به شمار می‌آید، چرا که استفاده از این روش بسیار سریع و آسان صورت می پذیرد، فقط کافی است بلوتوث خود را روشن نمایید تا به آسانی عیوب خودرو را بر روی گوشی خود مشاهده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
.