نگارش: 1 جولای 2019 ساعت 12:54 ب.ظ در مقالات آموزشی.

فیوزها یکی از مهمترین قسمت های مربوط به برق خودرو می باشند که در مسیر ارسال جریان الکتریکی به دستگاه مقصد قرار گرفته و وظیفه دارند در صورت عبور بار اضافی، فورا مسیر ارتباط را قطع نمایند تا دستگاه مقصد آسیب نبیند. به عبارت ساده تر فیوزها از جمله قطعاتی در خودرو هستند که مانع از آسیب رسیدن به قطعات الکتریکی خودرو، در اثر نوسانات برق خودرو می شوند. در نقشه سیم کشی تمامی خودروها، فیوزها نقش کلیدی دارند که تقریبا تمامی آن ها در مکانی به نام جعبه فیوز قرار گرفته اند. در اکثر خودرو ها جعبه فیوز در کابین خودرو و در زیر فرمان جاسازی شده اند که در صورت بروز اشکال، خود راننده بتواند سریعا آن ها را تعویض نماید. اما از آنجا که هر فیوز معمولا مسئول کنترل جریان الکتریکی چند دستگاه مختلف می باشد، خودروسازان برای راحتی کار، تنها به شماره گذاری آن ها اکتفا می کنند و نقشه کلی آن را در دفترچه خودرو تعبیه می کنند تا در صورت بروز اشکال با مراجعه به دفترچه بتوان فیوز صدمه دیده را تعویض نمود. از آنجا که دفترچه راهنمای خودرو همیشه در دسترس نمی باشد ما در این مطلب قصد داریم تا نقشه کامل جعبه فیوز پراید را قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوانید به سادگی وظیفه هر فیوز را مشاهده کرده و در صورت بروز اشکال آن را تعویض نمایید.

جعبه فیوز پراید

تقریبا تمامی پراید های جدید، از یک نقشه فیوز برخوردارند و تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. در زیر نقشه کامل جعبه فیوز پراید را ارائه داده ایم تا با استفاده از آن بتوانید در صورت بروز اشکال در قطعه مربوطه، سریعا فیوز آن را یافته و در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید. همچنین شما می توانید از طریق مطالعه مطلب نحوه تعویض فیوز خودرو به مطالب بیشتری در این زمینه دست یافته و چگونگی تعویض فیوز خودرو را فرا بگیرید.

 

شماره ظرفیت (آمپر) وظیفه
A ۱۵ A برف پاکن و شیشه شوی جلو
B ۱۵ A برف پاکن عقب
C ۲۰ A چراغ مه شکن
D ۴۰ A فن رادیاتور
E ۱۵ A فن تهیه هوای درون کابین
F ۳۰ A بالابر شیشه
G ۱۰ A پمپ بنزین
H ۱۰ A کیلومتر شمار
I ۱۵ A گرمکن شیشه عقب
J ۱۵ A چراغ ترمز و بوق
K ۱۵ A فلاشر و ساعت
L ۱۰ A سیستم صوتی، چراغ های داخل و صندوق عقب
M ۱۵ A چراغ های راهنمای جلو، چراغ خطر، چراغ نمره، چراغ های کوچک جلو
N ۱۰ A واحد کنترل موتور و ECU
O ۱۵ A فندک، آنتن، ساعت
P ۳۰ A قفل مرکزی درب ها

جعبه فیوز پراید و سایپا ۱۳۲ ، ۱۳۱ و ۱۴۱ تقریبا به یک شکل بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال ممکن است در برخی موارد جای فیوز های A و B در مدل های مختلف متفاوت باشد. اما کلیت نقشه فیوز ها به یک صورت بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در مطالب قبلی نیز در رابطه با جعبه فیوز پژوdh’  در انواع مختلف، صحبت کرده و راهنمای آن را نیز قرار داده ایم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای