نگارش: 7 جولای 2019 ساعت 8:05 ق.ظ در مقالات آموزشی.

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید خودرو باید به آن توجه کنیم، رنگ بدنه خودرو می باشد. این مورد به خصوص در هنگام خرید خودرو های کار کرده و دست دوم، بیشتر نمود پیدا می کند. برای این منظور نیز مکان هایی وجود دارد که افراد با مراجعه به آن مکان، خودروی خود را در اختیار متخصصین این رشته قرار داده تا تشخیص دهند که آیا رنگ بدنه خودرو فابریک بوده و یا رنگ خودرو در اثر تصادفات، ترمیم شده است. امروزه با افزایش روز افزون تعداد خودروها و همچنین خرید و فروش آن ها، موضوع تشخیص رنگ خودرو بسیار با اهمیت شده و مشاغل گوناگونی، مثل کارشناسی رنگ خودرو به وجود آمده است. در این مطلب قصد داریم در رابطه با کارشناسی خودرو رنگ مباحثی را مطرح کرده و همچنین دستگاهی را با عنوان دستگاه تشخیص رنگ خودرو معرفی و بررسی نماییم.

نمونه ای از یک دستگاه تشخیص رنگ خودرو

دستگاه تشخیص رنگ خودرو چیست؟

این دستگاه از جمله دستگاه هایی است که امروزه هر کارشناس خودرو باید یکی از آن ها را داشته باشد و از آن برای تشخیص دقیق رنگ خودروهای مختلف استفاده نماید. در گذشته عمل تشخیص رنگ، بیشتر با استفاده از چشم انجام می شد و میزان دقت یک کارشناسی، به دقت دید خود کارشناس و میزان تجریه وی در این زمینه بستگی داشت. اما امروزه با استفاده از ایسن دستگاه تا حد بسیار زیادی می توان به این عمل، دقت بخشید و از اشتباهات رایج گذشته جلوگیری نمود. وظیفه اصلی دستگاه تشخیص رنگ خودرو، تخمین دقیق ضخامت رنگ می باشد. این دستگاه ها می توانند با دقتی برابر با ۱ هزارم میلی متر، میزان ضخامت رنگ را تشخیص داده و همچنین بسته به نوع دستگاه، نوع فلز بکار رفته و نوع رنگ بکار رفته روی خودرو را نیز شناسایی نماید.

این دستگاه در انواع بسیار متنوعی تولید شده اند که هر کدام از کیفیت و کارای خاص خود برخوردار می باشند. از آنجا که با ترمیم رنگ خودرو باید مقداری بتونه و لعاب و یا مقدار زیادی رنگ به محل صدمه دیده اضافه گردد، با استفاده از این دستگاه ها می توان ضخامت نواحی مشکوک را بدست آورد و آن را با حالت اصلی مقایسه نمود. در این صورت می توان به سادگی دریافت که آیا خودرویی که خریداری کرده ایم، رنگ شدگی دارد یا خبر؟

قلم تشخیص رنگ خودرو

امکانات دستگاه تشخیص رنگ خودرو

همانطور که اشاره شد، این دستگاه از انواع گوناگونی برخوردار می باشند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا می باشند. اما در حالت کلی این دستگاه حاوی مشخصات و امکانات زیر می باشد:

  • تعیین ضخامت رنگ خودرو در مقیاس میکرون
  • تشخیص ضخامت رنگ خودرو روی فلزات و آلیاژ های مختلف از جمله آهن، مس و آلومینیوم
  • حافظه ذخیره سازی
  • تشخیص جنس بدنه خودرو
  • تشخیص شدت تصادفات
  • تشخیص نوع رنگ بکار رفته در خودرو
  • و سایر امکانات

با استفاده از این دستگاه می توان تا حد زیادی دقت خود را در زمینه کارشناسی رنگ خودرو بالا برد و پیشنهاد می شود اگر با اتومبیل ها زیاد سر و کار داریدف حتما اقدام به تهیه یکی از انواع آن ها نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای