نگارش: 6 ژوئن 2023 ساعت 5:25 ق.ظ در مقالات آموزشی.

تا قبل از دهه هشتاد، وقتی خودرو ها مشکل و خرابی داشتند، مکانیک ها مجبور به باز کردن، بخش های   داخل خودرو می شدند تا مشکل اصلی خودرو را پیدا و رفع کنند. اما پس از گذشت زمان، صنعت خودرو سازی به کمک مکانیک ها آمد. آن ها با تولید یک دستگاه، به نام دستگاه دیاگ، کار مکانیک ها را راحت نمودند. این دستگاه،  محل خطا و عیب های خودرو را به طور دقیق و در کم ترین زمان مشخص می کند و امروزه نیز همه مکانیک ها از دستگاه های عیب یاب برای خطایابی استفاده می کنند. سایت پردازش خودرو  دستگاه های دیاگ استادارد را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می دهد.

مطالب مرتبط :

اهمیت دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ چیست؟

نوعی خطایابی به نام دیاگ  (Diagnostic) هست  که توسط دستگاهی مخصوصی انجام می شود. این دستگاه اطلاعات را از کامپیوتر یا همان (ECU) تعبیه شده در ماشین استخراج می کند و پس از بررسی و آنالیز، کدهای مربوط به عیب را نمایش می دهد. دستگاه  های دیاگ تمام خطا ها و ایراد های کلی و جزئی ماشین را نشان می دهد و رفع آن ها به مراتب بسیار راحت تر نیز می باشد.

اجزای سازنده دستگاه های دیاگ

قطعا هر دستگاهی از اجزا مختلفی تشکیل می شود. دستگاه های دیاگ نیز از این قضیه مستثنی نیستند و از ۴ جزء مختلف تشکیل شده است. این چهار جز به شرح زیر هستند:

کامپیوتر:

مهم ترین بخش دستگاه دیاگ، کامپیوتر آن هست زیرا نقش پردازش اطلاعات را دارد زیرا اطلاعات دریافتی از کامپیوتر خود را پردازش می نماید.

اینتر فیس (سخت افزار)

به مترجم بین کامپیوتر خودرو و کامپیوتر دستگاه های عیب یاب، اینتر فیس می گویند. به کمک اینترفیس و کابل های رابط، خودرو عیب یابی می شود و مشکلات و عیب های خودرو را شناسایی می کند.

کانکتور ها (کابل های رابط)

به وسیله کابل های رابط، دستگاه عیب یاب و کامپیوتر خودرو بهم متصل می شوند. این کابل ها، وظیفه انتقال اطلاعات را بین دیاگ و ECU برعهده دارند. کابل رابط از یک سمت به

دیاگ و از سمت دیگر بهECU متصل می شود.

نرم افزار دیاگ خودرو

این نرم افزار، یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه های عیب یاب هست؛ که در هر خودرویی متفاوت می باشد زیرا هر خودرو دارای دستور العمل های متفاوت می باشد.

قیمت دستگاه دیاگ خودرو :

دستگاه های عیب یاب ناشناخته و ارزان قیمت، به خودرو های که از آن دستگاه استفاده نمایند؛ آسیب می رساند. از طرفی خرید دستگاه های دیاگ گران قیمت نیز، ممکن است تمام نیاز های شما را برطرف نکند.

پس باید در هنگام خرید، خصوصیات مورد نظر خود را قابل ملاحظه قرار نمایید و برخی از خصوصیات  ضدآب، ضد ضربه، نمایش گرافیکی، گرانتی و خدمات پس از فروش، سرعت دستگاه، ارتباط کابلی یا بلوتوثی، سیستم پردازش گر، صحفه نمایش و لمسی بودن آن و  ذخیره اطلاعات آن می باشند. توجه به خصوصیات گفته شده؛ باعث یک انتخاب خوب خواهد شد.

نکات مهم  و قابل توجه برای خرید دیاگ:

نوع و مدل: انتخاب نوع دستگاه دیاک و مدل آن مهم ترین بخش در خرید دستگاه های دیاگ می باشد.

  • استحکام بدنه دیاگ:

یک دیاگ خوب باید، دارای بدنه مستحکم باشد.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش : 

    معمولا دستگاه های عیب یاب نیاز به به روز رسانی دارند. بهتر است برای اطمینان از محصول و همچنین رفع مشکلات و خرابی های دستگاه در هنگام به روز رسانی، دستگاه های عیب یاب را از جای خریداری نماید که خدمات پس از فروش داشته باشند.

  • ثابت یا قابل حمل بودن دستگاه دیاگ :

    دستگاه های دیاگ دارای دو نوع ثابت و سیار هستند که کاربرد آن های یکی هست اما نحوه کار با آن ها متفاوت می باشد. پس در هنگام خرید با توجه به نیاز خود دستگاه عیب یاب ثابت یا سیار را خریداری نماید.

  • دیاگ مخصوص به خودرو های مورد نظر :

کارخانه های خودروسازی برای انواع خودرو های خود، از یک دیاگ مخصوص استفاده می نمایند. پس بهتر است در هنگام خرید دستگاه های دیاگ، به برند و نوع خودرو و دستگاه توجه نماید.

دستگاه دیاگ

سخن پایانی

اهمیت خرید و استفاده از دستگاه دیاگ چیست؟ با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بسیاری از مشاغل نیز به سمت تکنولوژی و تجهیزات کامپیوتری رفته اند، یکی از این مشاغل صنعت خودروسازی می باشند.  دستگاه های عیب یاب در صنعت خودرو سازی از اهمیت زیادی برخوردار هست. افراد در حوزه خودرو سازی به کمک این دستگاه در زمان بسیار کوتاهی، عیب  و مشکل خودرو را شناسایی می کنند. این موضوع به زمان فرآیند رفع خرابی خودرو کمک بسزایی می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
.