نگارش: 6 ژوئن 2023 ساعت 5:54 ق.ظ در مقالات آموزشی.

بنظر شما آیا فرمان در رانندگی ایمن چقدر اهمیت دارد؟ اکثر رانندگان معتقد هستند که فرمان مهمترین بخش رانندگی هست زیرا بدون فرمان، نمی توانند به خودرو جهت دهند. پس داشتن فرمان برای ماشین و داشتن دستگاه میزان فرمان برای تعمیرگاه های جلو بندی ساز از اهمیت بالای برخوردار هست. سایت پردازش خودرو بهترین و با کیفیت ترین دستگاه های میزان فرمان را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

تنظیم فرمان چیست

زمانی که راننده فرمان ماشین را حرکت می دهد. اجزای تنظیم فرمان این حرکت را به حرکت افقی تبدیل می کنند و سپس آن را به چرخ ها انتقال می دهند. سیستم فرمان دارای ۳ نوع فرمان مکانیکی، فرمان  هیدرولیکی و فرمان الکترونیکی هست که هرکدام از این نوع فرمان ها، دارای کاربرد های متنوعی می باشد.

میزان بودن  فرمان یکی از اصول مهم در رانندگی ایمن هست. فاصله بین قسمت جلویی و قسمت عقبی در چرخ های جلو، نشان دهنده میزان بودن فرمان هست. اگر فاصله قسمت جلویی و عقبی چرخ یکسان نباشند؛ فرمان میزان نیست و حتما باید مجددا تنظیم شود.

از نشانه های میزان نبودن فرمان می توانیم به کشیده شدن فرمان به یک سمت، عدم تعادل خودرو و غیره اشاره کنیم. اما به گفته کارشناسان در این زمینه، بهتراست هر یک سال، تنظیم فرمان توسط مراکز معتبر بررسی شود و یا اگر در هنگام رانندگی به یکی از نشانه های،  عدم تنظیم مواجه شدید، جهت تنظیم نمودن فرمان به یکی از مراکز معتبر مراجعه نماید. تنظیم فرمان نیز توسط دستگاهی به نام دستگاه تنظیم فرمان انجام می شود.

چگونگی تنظیم فرمان با دستگاه میزان فرمان

تنظیم هم ترازی چرخ ها یا همان تنظیم نمودن فرمان ، معمولا توسط تکنسین جلوبندی خودرو و مکانیک ها در تعمیرگاه های جلوبندی خودرو صورت می گیرد. این عمل توسط دستگاهی به نام تنظیم فرمان صورت می گیرد.  این دستگاه با اندازه گیری دهانه چرخ، اندازه گیری جلو و عقب بودن چرخ ها، اندازه گیری سر چرخ ها نسبت به یکدیگر و در نهایت  تنظیم غربیلک فرمان فرآیند تنظیم فرمان را انجام می دهد.

انواع میزان فرمان

به صورت کلی دو نوع میزان فرمان داریم. این دو نوع به شرح زیر می باشند

  • میزان فرمان سنتی:

در این نوع تنظیم فرمان ، اندازگیری جلو و عقب چرخ ها از یک ابزار مانند متر استفاده می کنند.

  • میزان فرمان سه بعدی

این نوع تنظیم فرمان، با تنظیم فرمان به روش سنتی بسیار متفاوت می باشد. در این روش اندازگیری به طور دقیق و درستی توسط دوربین صورت می گیرد. مکانیک ها برای تنظیم فرمان سه بعدی، ابتدا چرخ ها و مانتیور را بررسی نموده و سپس زاویه را برای میزان شدن، تغییر می دهد. دستگاه های تنظیم فرمان سه بعدی،  حالت استاندارد را تشخصی می دهد و  زمانی که به تنظیمات استاندارد برسد، به کار خود پایان می دهد.

انواع دستگاه میزان فرمان

یکی از دستگاه های کاربردی در تعمیرگاه های جلو بندی دستگاه تنظیم فرمان هست. این دستگاه یکی از ضروری ترین دستگاه ها و تجهیزات برای این شغل می باشد و خرید و تهیه آن برای تعمیر گاه ها از اهمیت بالای برخورد است. اما افراد باید در هنگام خرید این دستگاه دقت کافی را داشته باشند زیرا امروزه خودرو ها از تکنولوژی های بالا برخوردار هستند و دستگاه های قدیمی، توانایی تنظیم فرمان این خودرو ها را ندارند. دستگاه های میزان فرمان دارای تنوع زیادی هستند و به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند که از این دستگاه ها می توانیم به میزان فرمان  دو سنسوره، میزان فرمان اپتیک یا پرژکتوری، میزان فرمان تری دی و میزان فرمان چهارسنسور هشت هد اشاره کنیم.  هر کدام از موارد گفته شده دارای چند مدل میزان فرمان کامپیوتری و دیجیتالی هستند و جدیدترین تکنولوژی روز نیز برخوردار می باشند.  دستگاه های میزان فرمان جدید دارای بانک اطلاعاتی خودرو و منوی فارسی می باشد. منوی فارسی به جهت سهولت کار با دستگاه برای دستگاه خودرو های داخلی و خارجی است.

همچنین، بیشتر دستگاه های میزان فرمان موجود در بازار ایران تولید کشورهای همچون چین، ایتالیا، آلمان، ایران و غیره می باشد. برخی از برند های موجود در بازار ایران به شرح زیر می باشند:

  • Fasep
  • Beissbarth
  • Waltz
  • West
  • رایان خودرو و … می باشند.

دستگاه میزان فرمان از اجزای مختلفی مثل صحفه ترن تیبل، سنسورها و خط کش تشکیل شده است.

دستگاه میزان فرمان

سخن پایانی

بار ها اشاره نمودیم که دستگاه های میزان فرمان یکی از کاربردی ترین و مهم ترین دستگاه ها در مراکز تعمیر جلو بندی خودرو به شمار می آید.  از این رو تعمیرگاه ها باید در هنگام خرید این دستگاه ها، دقت کافی را داشته باشند؛  تا یک دستگاه میزان فرمان با کیفیت و استاندارد تهیه نمایند. سایت پردازش خودرو، به عنوان یکی از بهترین و معتبر ترین سایت های فروش دستگاه های میزان فرمان با کیفیت بالا را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار خواهد داد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
.