نگارش: 7 جولای 2019 ساعت 7:11 ق.ظ در مقالات آموزشی.

یکی از موارد مصرفی خودرو، روغن ترمز می باشد که در خودرو نقش نگهدارندگی داشته و باعث از حرکت ایستادن آن می گردد. روغن ترمز یکی از حیاتی ترین قسمت های خودرو می باشد که گاه رانندگان و تعمیرکاران نسبت به تعویض آن بی توجهی نموده و لزومی بر تعویض به موقع آن نمی بینند. اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که بلاخره این ماده نیز منقضی شده و `س از مدتی دیگر کارایی اولیه را نخواهد داشت و ممکن است باعث بروز مشکلات خطرآفرینی گردد. در این مطلب قصد داریم در رابطه با زمان تعویض روغن ترمز و چگونگی انجام آن مطالبی را ارئه کرده که می تواند در امر جلوگیری از تصادفات و صدمات و همچنین نگهداری خودرو بسیار کارآمد باشد.

انواع روغن ترمز

روغن ترمز ها در سه استاندارد مختلف تولید و در خودروها استفاده می گردند که این مدل ها عبارتند از DOT3، DOT4 ، DOT5 که دات ۳ و دات ۴ آن بیشتر در خودروهای سواری استفاده می گردد و دات ۵ معمولا به این سبب اینکه دارای نقطه جوش بالاتری می باشد و جاذب رطوبت نیست در موارد خاصی و برای صنایع خاصی استفاده می گردد و در خودروهای معمولی استفاده از آن توصیه نمی گردد. اما دات۳ و دات۴ که بیشتر با بطری های زرد و آبی رنگ مشخص شده اند در خودروها مصرف فراوانی داشته و بیشتر خودروسازان سیستم ترمز خودروهای خود را با این استانداردها هماهنگ می کنند. روغن ترمز دات۴ نسبت به دات۳ از دمای جوش بالاتری برخوردار می باشد و با توجه به شرایط رانندگی و جاده ای استفاده از کدام نوع روغن، توصیه می گردد.

روغن ترمز دات۳ از ترکیبات پلی‌الیفاتیک تشکیل شده و دمای جوش آن به ۶ درجه فارنهایت می رسد در حالی که روغن ترمز دات۴ از ترکیبات استربورات تشکیل شده و نقطه جوش آن در دمای ۴۱۴ درجه فارنهایت می باشد. هر خودرو از یک نوع سیستم ترمز خاص استفاده می کند و در نتیجه نمی توان دات۳ را به جای دات۴ استفاده نمود. بطری روغن های دات۳ زرد رنگ بوده و بطری روغن های دات۴ آبی رنگ هستند و با توجه به مدل خودروی خود و دفترچه راهنمای آن باید یکی از این مدل ها را برای پر کردن مخزن روغن ترمز خودروی خود برگزینید.

زمان تعویض روغن ترمز

برعکس تصور خیلی از رانندگان که بر این باورند روغن ترمز را نباید عوض نمود باید بگوییم که روغن ترمز نیز یک عمر مفید داشته و پس از طی آن مدت زمان باید نسبت به تعویض روغن اقدام نمود. هنگامی که خودرو روشن می گردد، روغن به درون سیستم ترمز خودرو در چرخ ها پمپ می گردد و هنگامی که راننده پای خود را روی پدال ترمز خودرو فشار می دهد، این روغن باعث فشار بر لنت ترمز شده که بر اثر اصطکاک ایجاد شده میان لنت و دیسک، در نهایت سرعت اتومبیل کاسته شده و باعث ایستادن خودرو می گردد. هنگامی که میزان رطوبت جذب شده توسط روغن ترمز از حد مجاز بالاتر رود باید روغن ترمز تعویض گردد. جذب رطوبت باعث می گردد متعلقات سیستم خودرو سالم مانده و دچار فرسایش و پوسیدگی نشوند. همین عامل سبب شده است تا روغن ترمز را به گونه ای طراحی کنند که بتواند این رطوبت را جذب نماید.

تعویض روغن باید هر دوسال یکبار و هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار انجام شود

با جذب رطوبت توسط روغن، در آن حباب هایی تشکیل می شود که در صورت ازدیاد آن این حباب ها مانع از ترمزگیری به موقع و باقدرت می گردند و در نهایت ممکن است باعث ایجاد تصادفات گردد. کارشناسان بر این باورند که روغن ترمز خودرو را باید بین یک تا دو سال ، بسته به شرایط کارکرد خودرو و شرایط جاده ای، تعویض نمود. بعد از حدود یک الی دو سال از تعویض روغن، روغن مربوطه رطوبت بسایر زیادی را به خود جذب نموده و همین عامل سبب می شود که دیگر کارایی اولیه را نداشته باشد. علاوه بر مدت زمان معلوم شده برای تعویض روغن، معیار دیگری نیز برای بدست آوردن زمان تعویض وجود دارد که می توان با استفاده از آن زمان تعویض روغن ترمز را پیدا نمود. معمولا هر ۶۰ هزار کیلومتر باید نسبت به این مهم اقدام نمود و روغن سیستم ترمز خودرو را تعویض نمود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای