نگارش: 2 سپتامبر 2023 ساعت 7:39 ق.ظ در مقالات آموزشی.

در دنیای پیشرفته و فناوری امروز، سیستم‌های الکترونیکی و سنسورها در خودروها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. یکی از اجزای مهم در سیستم‌های مدرن خودرو، سنسور دور موتور (Crankshaft Position Sensor) است که وظیفه تشخیص موقعیت و سرعت دوران موتور را دارد. این سنسور با اطلاعاتی که از موقعیت دوران موتور به دست می‌آورد، به کنترل موتور و سایر سیستم‌های خودرو کمک می‌کند.در این مقاله به موضوع علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو پرداخته ایم.

علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو

در ادامه به بررسی علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو اشاره می شود.

۱. شروع دشوار موتور

یکی از علائم اولیه خرابی سنسور دور موتور، شروع دشوار موتور است. هنگامی که سنسور دور موتور خراب می‌شود و دیگر نمی‌تواند به درستی موقعیت دوران موتور را تشخیص دهد، این مشکل می‌تواند منجر به سختی در شروع به کار موتور شود. این احتمال وجود دارد که موتور دچار سر و صدا و لرزش‌های غیرمعمول گردد و تا زمانی که موتور در حالت راه‌اندازی قرار دارد، نتواند به درستی کار کند.

۲. قطع و وصل شدن موتور در حالت عمل

خرابی سنسور دور موتور همچنین به قطع و وصل ناگهانی موتور در حالت شروع به کار نیز منجر می شود.  این اتفاق معمولاً باعث افت توان موتور و تغییرات ناگهانی در عملکرد خودرو خواهد شد. در برخی موارد، موتور ممکن است به طور ناگهانی خاموش شده یا دچار اختلال در توزیع نیرو شود.

۳. افزایش مصرف سوخت

سنسور دور موتور در تنظیم مصرف سوخت و عملکرد موتور نقش اساسی دارد. در صورتی که این سنسور خراب شود و اطلاعات نادرستی به مدیریت موتور ارسال کند، ممکن است موتور به طور غیرعادی سوخت مصرف نماید.

۴. عدم پاسخگویی سیستم‌های تزریق سوخت و ایجکشن

نقش سنسور دور موتور در تنظیم زمان تزریق سوخت و ایجکشن غیرقابل انکار است. خرابی این سنسور به عدم پاسخگویی سیستم‌های تزریق سوخت و ایجکشن منتهی می شود که باعث کاهش توان موتور و کاهش عملکرد خودرو می‌ گردد.

۵. اختلال در عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی

سنسور دور موتور به تمامی سیستم‌های الکترونیکی خودرو اطلاعات لازم را انتقال می‌دهد. در نتیجه، معیوب بودن این سنسور باعث اختلال در عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی مانند سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل استحکام پایداری (ESC) و سیستم کنترل خودرو خواهد شد.

۶. اختلال در روشنایی چک‌انجین (Check Engine Light)

اگر سنسور دور موتور خراب شود، روشن شدن چراغ Check Engine در داشبورد ماشین رخ می دهد. این چراغ به معنای وجود مشکلی در سیستم‌های الکترونیکی و موتور خودرو است. با دیدن این چراغ، بهتر است فورا به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل تشخیص داده شود.

  1. رفتار ناپیش‌بینی شیفت‌های گیربکس

تاثیر مستقیم عملکرد موتور در تنظیم شیفت‌های گیربکس غیر قابل انکار است. بنابراین، خرابی این سنسور با  تغییر در کارایی شیفت‌های گیربکس همراه خواهد بود.

  1. افزایش انتشار آلودگی و مصرف سوخت

افزایش انتشار آلودگی ‌های مختلف در محیط‌زیست به دلیل خرابی سسنور دور موتور خودرو، پدیده ای غیرمعمول نیست. این مشکل به دلیل عملکرد ناپایدار موتور و تزریق نامناسب سوخت ایجاد می ‌شود. همچنین، مصرف سوخت نیز به دلیل عدم تنظیم دقیق موتور افزایش می‌ یابد.

۱۰. نوسانات و لرزش‌های نامناسب موتور

در صورتی که سنسور دور موتور خراب شود یا اطلاعات نادرستی به کنترل موتور ارسال کند، ممکن است موتور دچار نوسانات و لرزش‌های نامناسب گردد. این نوسانات می‌تواند منجر به اختلال در رانندگی و تجربه ناخوشایندی برای راننده شود.

۱۱. کاهش توان و افت عملکرد موتور

سنسور دور موتور به کنترل موتور در تنظیم ترکیب سوخت و هوا نیز کمک می‌کند. در صورت خرابی سنسور، ممکن است ترکیب نامناسب سوخت و هوا وارد موتور شود که در نتیجه به کاهش توان و افت عملکرد موتور منجر  شد.

سخن پایانی

سنسور دور موتور یکی از اجزای حیاتی در عملکرد صحیح و ایمنی خودرو می‌باشد. هر گونه نشانه‌ای از خرابی یا عدم عملکرد صحیح این سنسور نباید نادیده گرفته شود. تشخیص و رفع مشکلات سنسور دور موتور بسیار اهمیت دارد تا از عملکرد بهینه خودرو و ایمنی رانندگی لذت ببرید. در صورت تشخیص هر یک از علائم فوق، بهتر است به تعمیرکاران متخصص پردازش خودرو  مراجعه کرده و سنسور دور موتور را تعویض و تعمیر کنید تا از کارایی مطلوب خودرو بهره‌برید. همچنین، نگهداری منظم و تعویض به موقع سنسورها نیز به جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی و افزایش عمر مفید آن‌ها کمک خواهد کرد.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مجموعه پردازش خودرو همراه باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
.