نگارش: 25 ژانویه 2021 ساعت 5:46 ق.ظ در مقالات آموزشی.

معرفی دستگاه بالانس درجا یا بالانس روکار

معرفی دستگاه بالانس روکار ، دستگاه بالانس چرخ یکی از تجهیزات پرکاربرد تعمیرگاهی برای ایجاد هم راستایی تایرهای خودرو می باشد زیرا هم راستایی چرخ ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هم راستایی صحیح چرخ ها به منظور توزیع سایش در تمام سطح لاستیک و همچنین دستیابی به کنترل دقیق فرمان ، بسیار مهم و ضروری می باشد. مشاهده تغییر در وضعیت رانندگی و عکس العمل ناموزون فرمان نیز می تواند ناشی از عدم هم راستایی (بالانس) چرخ ها باشد.
هم راستا کردن تایرها نتایج ارزشمندی همانند رانندگی آسانتر ، عملکرد بهتر خودرو و آسایش بیشتر را به همراه دارد. لازم به توضیح است که هم راستایی معادل فارسی کلمه بالانس(Balance) می باشد.
برای انجام اینکار بهترین روش استفاده از دستگاه بالانس چرخ می باشد .

استفاده از دستگاه بالانس درجا یا دستگاه بالانس روکار مزایایی دارد که برخی از آن عبارتند از :

  1. بهینه‌سازی عملکرد ترمز: تعادل نامناسب تایرهای جلو می‌تواند منجر به ناهمواری در ترمز کردن شود. با استفاده از دستگاه بالانس روکار ، ترمز کردن خودرو بهبود می‌یابد و عملکرد ترمز بهینه می‌شود. این امر به راننده اعتماد بیشتری در قدرت ترمز خودرو می‌دهد و خطرات ناشی از ترمز کردن نامنظم را کاهش می‌دهد.
  2. بهبود کنترل و استحکام خودرو: تایرهای جلو تعادل‌نیافته می‌توانند باعث کاهش کنترل و استحکام خودرو شوند. با استفاده از دستگاه بالانس، استحکام خودرو در خطراتی مانند رانندگی در خط مستقیم، منعطفی و تغییر حالت برای راننده بهبود می‌یابد.
  3. صرفه‌جویی در سوخت: چرخ‌های تعادل‌نیافته می‌توانند باعث ایجاد مقاومت زیادی در طول حرکت خودرو شوند و سبب افزایش مصرف سوخت شوند. با تعادل دادن چرخ‌های جلو، مقاومت بین تایر و سطح جاده کاهش یافته و بهبود در راندمان سوختی خودرو حاصل می‌شود.
  4. کاهش لغزش و جلوگیری از فرسایش نامتعادل تایرها: تایرهای جلو تعادل‌نیافته می‌توانند باعث لغزش نامنظم و فرسایش نامتعادل تایرها شوند.
معرفی دستگاه بالانس روکار
معرفی دستگاه بالانس روکار

ابتدا سنسور یا خرک دستگاه بالانس درجا در زیر رام و یا نزدیکترین نقطه به چرخ قرار دهید پس از اتصال کابل سنسور (خرک) به بالانس و روشن شدن دستگاه بالانس درجا ، ابتدا صفحه نمایش باید عدد صفر را نمایش دهد . ولوم دستگاه که برای تنظیم حساسیت دستگاه استفاده میشود را روی عدد 3 قرار داده و استارت بزنید "لازم به توضیح است که جهت حرکت چرخ ها باید به سمت جلو باشد" دستگاه بالانس درجا را به آرامی به لاستیک اتصال داده و در حالتی که سرعت دستگاه به حداکثر رسید با فشار دادن کلید فلش دستگاه می توانید والف روی چرخ را مشاهده کنید محل قرار گرفتن والف را روی تایر به خاطر بسپارید و پس از متوقف کردن دستگاه چرخ را بچرخانید تا والف در محلی که حین چشمک زدن مشاهده کرده اید قرار گیرد و در نهایت مقدار سرب نشان داده شده در دستگاه را در ساعت 12 چرخ نصب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای