نگارش: 1 جولای 2019 ساعت 11:59 ق.ظ در مقالات آموزشی.

کاهش آلایندگی خودرو و چگونگی کم کردن میزان CO و HC

یکی از بزرگترین خطرات زیست محیطی که باعث افزایش سطح کربن دی اکسید و سایر آلاینده های هوا در محیط می شود، دود حاصله از خودروها می باشد. هوای خروجی از اگزوز خودرو، معمولا حاوی مقدار بسیار زیادی کربن مونو اکسید و هیدرو کربن ها می باشد که دو ماده بسیار خطرناک برای محیط زیست به شمار می روند. با توجه به افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها، یکی از الزامات تردد خودرو در شهر، رعایت حد آلایندگی استاندارد است که در هنگام دریافت برگ معاینه فنی، بررسی می گردد. اگر این حد مجاز رعایت نشود، به خودرو مجوز معاینه فنی ارائه نمی گردد و در نتیجه ورود خودرو به خیابان ها ممنوع خواهد بود. اما برای کاهش آلایندگی خودرو روش های کارآمدی وجود دارد که در ادامه در این رابطه سخن خواهیم گفت و راهکار هایی را برای این مورد معرفی خواهیم نمود.

یکی از بزرگترین عوامل آلودگی هوا، دود حاصله از خروجی اگزوز خودروهاست!

استاندارد آلایندگی در خودروها

با گسترده تر شدن میزان ورود آلاینده ها به هوا، بسیاری از شرکت های خودرو سازی سعی کرده اند تا خودروهایی تولید کنند که میزان آلایندگی کمتری داشته باشند. معمولا استانداردهای آلایندگی با عنوان “یورو” شناخته می شوند. “یورو ۱″، “یورو ۲″، “یورو ۳″، “یورو ۴” و “یورو ۵” و “یورو ۶” از جمله استانداردهای آلایندگی هستند که شرکت های مختلف خودروسازی با توجه به این استانداردها اقدام به تولید خودروی خود می نمایند.

متاسفانه تولیدات داخلی ما معمولا از این استانداردها پیروی نکرده و یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا را همین خودروهای غیر استاندارد تشکیل می دهند. البته سطح استاندارد میزان آلایندگی در خودروها در کشور مشخص شده است و خودرویی که نتواند این حدود استاندارد را رعایت کند، مجوز ورود به خیابان ها را نداشته و جریمه خواهد گردید. اما این حد آلایندگی چیست و در صورت بالاتر از حد بودن میزان آلایندگی خودرو، برای کاهش آلایندگی خودرو چه کاری می توان انجام داد؟

به طور کلی عناصر دخیل در آلایندگی خودروها که از اگزوز آن ها متصاعد می شود عبارتند از:

  • CO (کربن مونواکسید): x<=2.5
  • HC (هیدرو کربن ها): x<=250
  • O2 (اکسیژن): x<=3
  • NOx (نیتروژن اکسید): x<=0.5
  • CO2 (کربن دی اکسید):
  • λ (نسبت هوا به سوخت): |x|<=1.5

کاهش آلایندگی خودرو

اگر هر کدام از این موارد در خودروی شما بالاتر از حد مجاز باشد، در نتیجه خودروی شما به عنوان یک آلاینده محیط زیست شناخته شده و اجازه تردد در شهر را نخواهد داشت. این موضوع باعث می شود تا برگ معاینه فنی خودرو ما صادر نشود و در آزمون معاینه، خودرو مردود گردد. البته روش هایی برای رفع این مشکل و کاهش آلایندگی خودرو وجود دارد که در ادامه تعدادی از این موارد که تاثیر بیشتری دارند را معرفی خواهیم نمود.

۱- خودروی خود را تنظیم موتور کنید

مهمترین و اصلی ترین دلیلی که باعث می شود تا خودرو بیش از حد استاندارد، آلایندگی ایجاد کند، تنظیم نبودن موتور خودرو است. تنظیم دوباره موتور توسط متخصص، باعث می شود تا تمامی قطعات مربوط به سوخت رسانی و احتراق خودرو بررسی شود و در صورت وجود مشکل، رفع گردد. تنظیم موتور خود شامل مراحل بسیاری است که در زیر عنوان شده است.

  • تمیز کردن انژکتورها و سیستم پاشش سوخت
  • بازرسی شرایط شمع وایر ها
  • فیلر زدن
  • دیاگ زدن
  • بررسی استپر خودرو
  • بررسی سنسور اکسیژن خودرو
  • بررسی سنسور گاز

۲- اگزوز خودرو را بازرسی نمایید

زیاد بودن میزان O2 در خروجی اگزوز، دلیلی بر شکستگی یا وجود روزنه در اگزوز خودرو می باشد. اگر میزان O2 بالا باشد، باید اگزوز خودروی خود را نزد یک متخصص بررسی کرده و در صورت ایجاد شکستگی یا وجود روزنه در آن، آن را تعمیر کنید.

۳- نوع سوخت مصرفی را تغییر دهید

یکی از مهمترین دلایل آلایندگی بیش از حد خودروها، سوخت بی کیفیت خودرو می باشد. متاسفانه نوع بنزین مصرفی موجود در کشور ما از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و درصد آلایندگی آن زیاد است. پیشنهاد می شود از بنزین سوپر استفاده کنید که عدد اکتان بیشتری داشته و میزان آلایندگی آن کمتر است.

۴- از مکمل سوخت استفاده کنید

مکمل های سوخت باعث می شوند تا در عملکرد موتور بهبود ایجاد شود و در نتیجه باعث کاهش آلایندگی خودرو می گردد. این مکمل ها اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشند می توانند تا حدودی باعث تمیزی سیستم سوخت رسانی شده و در نتیجه عملکرد موتور را بهبود ببخشند.

۵- تعویض شمع خودرو

اگر شمع های خودرو به درستی عمل جرقه زنی را انجام ندهند، در نتیجه عمل احتراق به خوبی انجام نشده و مقداری از سوخت، به صورت خام و بدون ایجاد احتراق به خروجی هوا، منتقل می شود که در نتیجه باعث می شود آلایندگی خودرو افزایش یافته و میزان سطح آلاینده های هوای خروجی از اگزوز، بالا برود.

۶- استفاده از روغن موتور مرغوب

روغن موتور نامرغوب باعث می شود تا عمل خنک کنندگی سیلندرها به درستی انجام نشده و محفظه احتراق، قبل از ایجاد جرقه توسط شمع ها، به دلیل دمای زیاد، احتراق داشته باشد. این عمل سبب می شود تا موتور از تنظیم خارج شده و سوخت و هوا در هنگام احتراق به درستی با یکدیگر ترکیب نشوند که باعث ایجاد CO در خروجی هوای اگزوز خواهد گردید. برای کاهش آلایندگی خودرو پیشنهاد می شود حتما از روغن موتوری مناسب استفاده نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای