نگارش: 26 ژوئن 2019 ساعت 9:00 ق.ظ در مقالات آموزشی.

همانطور که می دانیم یکی از حیاطی ترین و مهمترین بخش های خودرو، انژکتور خودرو است و درواقع کثیفی انژکتور خودرو می تواند عملکرد آن را به مراتب تضعیف کند. در ادامه می خواهیم دلایل کثیفی انژکتور خودرو را بررسی کرده و زمان مشخصی برای تمیز کردن آن را تعیین نماییم. حقیقتا بحث انژکتور و تمیز بودن آن برای رانندگانی که به سلامت خودروی خود اهمیت می دهند بسیار مفید و مهم است. با این حال خیلی از این رانندگان دانش فنی کافی برای تشخیص سلامت موتور خودروی خود ندارند زیرا تشخیص دلایل و علائم گرفتگی و کثیفی انژکتور خودرو می تواند کار دشواری باشد. در ادامه این علائم را مرور می کنیم و روش هایی برای عیب یابی آن ارائه می دهیم.

البته قبل از شروع باید به این نکته توجه داشت که هیچ گونه روشی به صورت مطمئن برای اطلاع از وضعیت دقیق سلامت انژکتورها وجود ندارد به غیر از اینکه به صورت دستی نازل های پاشش سوخت بررسی شوند و باید با استفاده از دستگاه های مخصوص، آزمایش های جریان سوخت انجام شود. از همین رو تمامی مطالب ادامه تنها روش هایی برای افزایش میزان قدرت تخمین می باشند و نسبت به هوشیاری شما به شرایط سیستم سوخت رسانی و احتراق خودرویتان شما را مسلط تر خواهد کرد.

به هر حال و دیر یا زود انژکتور موترو خودروی شما کثیف می شود و خودروی شما به کثیفی انژکتور مبتلا خواهد شد. این حالت حتی برای ماشین هایی که در سیکل های کوتاه مدت حرکت می کنند، بیشتر رخ می دهد. دلیل آن هم این است که روشن و خاموش کردن موتور خودرو به صورت مکرر منجر به گرفتگی انژکتورها می شود که مسئله ای اجتناب ناپذیر برای خودروهای انژکتوری می باشد. با این حال اگر از خودروی خود به درستی نگهداری کنید، از این اتفاق جلوگیری کرده اید.

احتمالا می دانید که وظیفه انژکتور خودرو این است که با زاویه ای مناسب و به میزان مورد نیاز سوخت را برای کارکرد بهینه به داخل موتور بپاشاند. از آنجایی که در هر موتور انژکتورهای زیادی موجود است که باید به صورت یکنواخت سوخت را بپوشانند، تنها یک انژکتور کثیف می تواند عملکرد موتور را با اخلال مواجه سازد. گفتنی است اگر فقط یکی از انژکتورها با مشکل مواجه شود نباید تنها همان انژکتور را تعویض کرد زیرا اینژکتورها به صورت هماهنگ با هم کار می کنند و به همین دلیل اگر به دلیل کثیفی انژکتور یا هر دلیل دیگر قصد تعویض دارید، باید تمام انژکتورها را تعویض کنید زیرا در غیر این صورت امکان دارد که مشکلات دیگری برایتان به وجود آید.

علائم کثیفی انژکتور خودرو

به طور کلی علائم خرابی و کثیفی انژکتور ها را نمی توان همواره تشخیص داد و دلیل آن هم این است که اکثر خودروهای مدرن دارای سنسورهای داخلی می باشند که نسبت سوخت به هوا را به نحوی اصلاح می کنند و مشکلات جزئی را برطرف می سازند و از همین رو راننده اثر آنها را حس نخواهد کرد. به همین دلیل مراجل اولیه گرفتگی و کثیفی انژکتور ها قابل تشخیص نمی باشد. در واقع ECU به کمک آن حسگر ها تنظیم نسبت سوخت به هوا را جبران می کند. اما اگر شدت گرفتگی انژکتور خیلی بالا رود ، موتور خودرو با مشکلاتی مواجه خواهد شد که عبارتند از:

  • ایجاد تاخیر، مکث و یا ریپ زدن خودرو در زمان دور گرفتن موتور
    در حقیقت احتراق درون سیلندرها بدون مخلوط سوخت و هوای مناسب به تاخیر می افتد.
  • سوختن نامنظم
    مخلوط سوخت با هوای زیاد و بنزین کم منجر به احتراق ناقص می شود. این عملکرد منجر به کاهش آنی قدرت موتور و شنیده شدن صدای محسوس می شود. با شدت یافتن این مشکل راننده از موتور و لرزش هایی را حس می کند.
  • افت عملکرد موتور خودرو
    هر موتوری برای احتراق مناسب نیاز به سوخت کافی دارد و اگر عمل احتراق با تاخیر مواجه شود، قدرت موتور کم خواهد شد و شتاب خودرو هم پایین خواهد آمد.
  • لرزش موتور خودرو و یا توقف ناگهانی موتور خودرو
    پاشش سوخت خودرو به شکل نابرابر منجر به پایین آمدن دور موتور خودرو می شود و به دنبال آن عمل واماندگی رخ خواهد داد
  • رد شدن در آزمون آلایندگی و افزایش مصرف سوخت
    به طور کلی راندمان احتراق که پایین بیاید بیشتر مجبور می شویم گاز بدهیم و سوخت بیشتری مصرف کنیم تا به عملکرد مورد نظر رسید که این موضوع منجر به مصرف بنزین خیلی بیشتر و خروج آلاینده ها بیش از حد مجاز
    نویسنده : اردشیر نیک منش

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای