نگارش: 13 آوریل 2019 ساعت 1:12 ب.ظ در مقالات آموزشی.

بازدید و نگهداری باتری

🔶 بررسی سطح الکترولیت باتری:

🔸 سطح مایع الکترولیت باتری باید حداقل دو بار در سال (فقط در موارد باتری‌هایی که امکان بررسی سطح الکترولیت آنها وجود دارد) در ابتدای زمستان و تابستان کنترل شود.

🔸 بهترین و مناسب‌ترین سطح الکترولیت، توسط یک شاخص بر روی جداره خارجی باتری مشخص شده است که حدوداً، ۱۵ میلیمتر بالاتر از سطح صفحات باتری است. درصورت نیاز فقط آب مقطر اضافه نمایید.

🔸 هیچ‌گاه نباید الکترولیت باتری شارژ شده را تخلیه نمود زیرا در این صورت صفحات منفی آن در مدت زمان کوتاهی با اکسیژن هوا ترکیب شده و اکسید می‌شوند، در این حالت صفحات مثبت نیز بلافاصله سولفاته شده و در نهایت باتری غیرقابل استفاده خواهد شد.

🔻 توجه: در صورتیکه سطح الکترولیت باتری پی درپی کاهش یافته و نیازمند افزایش می‌باشد، نشان‌دهنده ایراد در مدارات و اجزای الکتریکی است که باعث شارژ بیش از حد باتری می‌شود. در این حالت ضروری است که آلترناتور (دینام) و رگولاتور آن مورد بررسی قرار گیرد.

🔸 باتری در محل نصب بایستی به‌گونه‌ای محکم شود تا تکان‌های شدیدی که به آن وارد می‌شود باعث ریزش صفحات آن نگردد.

🔸 قطب‌های مثبت و منفی باتری همیشه تمیز نگاه داشته شوند و برای جلوگیری از سولفاته‌شدن، به گریس مشخص شده در دفترچه راهنما آغشته شوند.

🔸درهنگام تخلیه باتری و کاهش الکترولیت، هیچگاه استارت نزنید، زیرا باعث ریزش صفحات باتری خواهد شد.

🔸از استارت‌زدن‌های بی‌مورد که باعث تخلیه سریع باتری می‌شود، به‌طور جدی خودداری نمایید، چرا که این عمل باعث کاهش عمر باتری خواهد شد.

🔸کابل‌های معیوب را باید تعویض نمود. بست‌های نگهدارنده باتری را بدون اینکه فشار زیادی به بدنه باتری وارد کرده باشند، بازدید نمایید تا مطمئن شوید که باتری را محکم در جای خود نگهداشته‌اند.

🔸 استفاده از تجهیزات الکتریکی پرمصرف نظیر چراغ‌های جلو، رادیو و… در هنگام خاموش‌بودن موتور، باعث کاهش توان باتری و در نهایت، فرسودگی تدریجی باتری می‌شود.

🔸عدم عملکرد صحیح شارژ باتری توسط آلترناتور (دینام)، سبب فرسودگی زودرس باتری می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای