نگارش: 6 ژوئن 2023 ساعت 4:54 ق.ظ در مقالات آموزشی.

دستگاه دیاگ پیشرفته یا دستگاه عیب یاب خودرو پیشرفته ،دستگاهی است که برای کارکرد خودروهای پیشرفته و مدرن برنامه ریزی شده و می‌تواند کارایی  قطعات خودرو ها را به صورت دقیق ارزیابی کند و قطعاتی که معیوب هستند را عیب یابی کند. این دستگاه به صاحبان خودروها کمک می کند، بدون باز کردن قطعات خودرو معایب و مشکلات آن را شناسایی و برطرف کنند. در ادامه مطلب  اطلاعاتی از دستگاه دیاگ پیشرفته را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم.

مطالب مرتبط :

بهترین دستگاه دیاگ

 

دستگاه دیاگ پیشرفته چگونه کار می کند؟

دستگاه عیب یاب از ولتمتر اسیلوسکوپ  و اجزای مخصوص عیب یابی تشکیل شده است. این دستگاه برای برنامه ریزی کامپیوتر ماشین های مدرن است و در انواع و اندازه های مختلف تولید می گردد. این دستگاه بدون باز کردن قطعات موتور، معایب و مشکلات کامپیوتر مرکزی خودرو را شناسایی میکند و با دادن کد ها و اطلاعات مختلف، تعمیرکاران خودرو را برای برطرف کردن معایب راهنمایی میکند. در ماشین ها برای کنترل عملکرد قطعات آن، قطعه‌ای به نام یونیت الکترونیکی لحاظ شده، که در خودروهای جدید علاوه بر یونیت های الکترونیکی،یونیت های متنوعی جهت کنترل عملکرد قسمت های دیگر، مثل ترمز و بدنه و کیسه های هوا و غیره تعبیه شده است.

نکات قابل توجه هنگام خرید دستگاه دیاگ

  1. هنگام خرید دستگاه دیاگ پیشرفته به برند و نشان دستگاه دقت کنید. دستگاه های بدون نشان و برندهای متفرقه، اطلاعات دقیق و درستی به شما نمی دهند و می توانند به خودرو شما آسیب برساند.
  2. گارانتی و پشتیبانی فنی دستگاه: دستگاه دیاگی را خریداری کنید، که پشتیبانی فنی و گارانتی شرکت معتبری را داشته باشد.
  3. دقت داشته باشید، دستگاه دیاگی را خریداری کنید که شامل به روزرسانی نرم افزاری باشد.
  4. توجه به قیمت آپدیت نرم افزاری، برای دستگاه هایی که آپدیت آنها نیاز به خرید دارد، مهم است.
  5. به مدت زمان بروز رسانی رایگان دقت نمایید.
  6. داشتن شرایط لازم استفاده دستگاه در تعمیرگاه، مانند قابلیت ضد آب و ضد ضربه بودن دستگاه.
  7. خودروهای تحت پوشش دستگاه دیاگ را بررسی کنید. برخی از دستگاه‌ها تنها از چند برند پشتیبانی می کند و سایر برند ها پشتیبانی نمی کند.
  8. نوع خودروهایی که تحت پوشش دستگاه قرار دارند، مثل سبک، سنگین و نیمه سنگین.
  9. اندازه صفحه نمایش دستگاه نه بسیار بزرگ باشد و نه بسیار کوچک.
  10. لمسی بودن دستگاه، حجم و وزن دستگاه، سازگار با CAN ، اندازه گیری پارامترها و فعالسازی عملگرها و غیره از دیگر نکاتی که هنگام خرید دستگاه دیاگ پیشرفته باید به آن توجه کرد

انواع دستگاه دیاگ

دستگاه های دیاگ در همه انواع ،کد خوان هستند و به دو نوع تقسیم می شوند:

  • دسته اول اسکنرها هستند که برای خودروهای پیشرفته و مدرن استفاده می شوند و بسیار پرکاربرد هستند.
  • دسته دوم دستگاه هایی هستند که به کامپیوتر متصل می‌شوند و اطلاعات را به شما نشان می دهند.

انواع کد های  دریافتی دستگاه دیاگ خودرو پیشرفته

روی اکثر قطعات ماشین که ممکن است خراب شود، کامپیوترهای کوچک اطلاعات وجود دارد و کدهای ارور را به دستگاه دیاگ ارسال می‌کنند. این کدها دو دسته هستند:

کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری؛ این کدها، کدهایی هستند که در سیستم انژکتوری موتور خودرو مثل انژکتور ها، سنسور ها و سایر عملگرا ها به وجود آمده و در حافظه ecu ماشین ذخیره می شود و به دستگاه دیاگ ارسال می شود.

کدهای عملکرد موتوری؛ این کد ها اطلاعات و پارامترهای کامل مربوط به موتور خودرو مثل سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب و مقدار سوخت را به ECU منتقل می کند.

قیمت دستگاه دیاگ

مبلغ دستگاه براساس آنکه شما برای چه نوع خودرو و با چه هدفی قصد خرید دستگاه دیاگ خودرو پیشرفته ،را داشته باشید، متفاوت خواهد بود. قیمت این دستگاه به خصوصیاتی مثل گارانتی وپشتیبانی ، ضد آب و ضد ضربه بودن ، قابلیت تعمیر وخدمات پس از فروش ،سیستم پردازشگر ، نوع خودروی تحت پوشش، ابعاد ووزن  دستگاه ، ارتباط کابلی یا بلوتوثی، ذخیره اطلاعات و سرعت دستگاه  بستگی دارد. از مهمترین نکات  در خرید شما قیمت دستگاه دیاگ است . شما باید حداکثر بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید را تعیین  و با توجه به مقدار آن، مدل دیاگ خود را انتخاب نمایید. برای خرید دستگاه عیب یابی که اکثر خودروهای داخلی و خارجی را پوشش می دهد، هزینه ی بیشتری نیازاست.

دستگاه دیاگ پیشرفته

سخن پایانی

اگر شما تعمیرکار یا کارشناس خودرو یک برند خاص هستید، دستگاه تنظیم موتور دستگاه دیاگ شرکتی خریداری کنید. اما اگر تعمیرکار چند برند تخصصی هستید، دستگاه دیاگ مولتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به شما شناخت مختصری از دستگاه دیاگ پیشرفته را ارائه کرده باشیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
.