نگارش: 1 جولای 2019 ساعت 11:05 ق.ظ در مقالات آموزشی.

نحوه فعال و غیر فعال کردن کلید ایربگ در خودروهای مختلف

یکی از امکاناتی که در خودروهای جدید تعبیه شده است، کیسه هوا یا همان ایربگ می باشد. ایربگ جزو امکانات ایمنی یک خودرو محسوب می شود که طبق استانداردهای ایمنی جهانی، باید در هر خودرویی که تولید می شود، تعبیه شده باشد. امروزه خودرو سازان داخلی نیز به لطف سازمان استاندارد و ایمنی کشور، باید در همه خودروهای تولیدیشان، ایربگ و کیسه هوا را جای دهند. معمولا در خودروهای معمولی، دو ایربگ تعبیه می شود که یکی در سمت راننده و در بخش فرمان قرار می گیرد و دیگری در سمت شاگرد و در روی داشبورد قرار گرفته است. نکته جالب در خصوص ایربگ سمت شاگرد این است که برای فعال یا غیر فعال شدن آن کلیدی تعبیه شده است که با استفاده از آن می توان ایربگ را غیر فعال نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا محل کلید ایربگ در خودروهای مختلف را نمایش داده و چگونگی فعال و غیر فعال سازی آن را شرح دهیم.

لزوم فعال بودن کلید ایربگ

مهمترین نکته ای که باید در خصوص فعال یا غیر فعال سازی ایربگ در نظر داشته باشیم این است که ایربگ یک امکان امنیتی مهم در خودرو است و غیر فعال کردن آن به معنی به خطر انداختن جان خود و سرنشین خودرو در هنگام تصادفات است. کلید فعال یا غیر فعال سازی ایربگ تنها برای ایربگ سمت شاگرد تعبیه شده است چراکه امکان غیر فعال سازی آن تنها برای کسانی ایجاد شده که به صورت تک سرنشین از خودروی خود استفاده می کنند.

پس اگر حتی برای یک سفر کوتاه نیز همراه با سرنشین در خودروی خود رانندگی می کنید، حتما توجه داشته باشید که ایربگ ها همگی فعال باشند. اما اگر عمدتا از خودروی خود استفاده تک سرنشینه دارید، می توانید ایربگ سمت شاگرد را غیر فعال کنید تا از وارد امدن خسارات بیشتر در هنگام تصادفات به خودرو بکاهید.

کلید ایربگ سمت شاگرد

نحوه فعال و غیر فعال کردن کلید ایربگ

غیر فعال کردن ایربگ

برای غیر فعال کردن ایربگ خودرو باید از کلید مخصوصی که برای این کار تعبیه شده است استفاده کنید. با توجه به نوع خودرو، کلید ایربگ می تواند در قسمت های مختلفی از خودرو قرار بگیرد. محل این کلید معمولا در بخش بغل درب شاگرد قرار دارد که به صورت یک کلید سوئیچی تعبیه شده است. برای غیر فعال کردن ایربگ خودرو در سمت شاگرد، می توانید این کلید را در وضعیت خاموش قرار داده و برای فعال سازی دوباره، آن را در وضعیت روشن قرار دهید. حالت عملکرد کلید معمولا به صورت پیچشی بوده و با چرخش به سمت چپ یا راست، وضعیتش تغییر می کند.

در برخی خودروهای تولید داخل، امکان غیر فعال کردن ایربگ راننده نیز وجود دارد که توصیه می کنیم هیچ گاه آن را غیر فعال نکنید. کلید غیر فعال سازی ایربگ سمت راننده نیز در خودروهای مختلف معمولا در زیر فرمان یا در قسمت کنسول و در کنار اهرم ترمز دستی، تعبیه می شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای